Getting your Trinity Audio player ready...
|
סחורות מסוכנות (Dangerous goods) הם כל פריט או חומר המסוגל להוות סיכון בלתי סביר לבריאות, לבטיחות, לרכוש או לסביבה, חומרים אלו מאיימים על בריאותו של האדם, על סביבתו ועל רכושו.
הסכנות הטמונות בחומרים מסוכנים עשויות לנבוע מדליפתם, תקלות הקשורות באחסונם ואם בשל תאונות בזמן שינוע, פריקה וטעינתם.
שינוע חומרים מסוכנים בכבישי הארץ מוסדר בתקנות שירותי הובלה, שעל פיהן חייב כל מוביל של חומרים מסוכנים ברישוי ובהיתר מיוחד לרכב ולנהג, המונפקים על ידי אגף המטענים במנהל היבשה.
סיווג הפריטים והחומרים המסוכנים מתבצע על סמך התכונות הכימיות והפיזיקליות הספציפיות שלהם. החומרים מחולקים לאחת מ- 9 קבוצות סיכון כאשר בתוך חלק מקבוצות הסיכון ישנן גם תת קבוצות וחלק מהחומרים המסוכנים משתייכים לשתי קבוצות: קבוצת סיכון ראשית וקבוצת סיכון משנית.
בהתאם לתכונותיו, לכל סוג של חומר מסוכן מוקצה מספר המכונה מספר האו"ם שלו, UN number מספר זה הוא מספר בן 4 ספרות שפותחה על ידי ועדת המומחים של האו"ם להובלת סחורות מסוכנות לזיהוי מהיר של סחורות מסוכנות, על מספר זה להופיע בין היתר בתווית, במסמך ההובלה ובגיליון נתוני הבטיחות.
כיום באגף למטענים מסוכנים במשרד התחבורה רשומים מעל 6,300 כלי רכב בעלי היתר להובלת חומרים מסוכנים ומתוכם מעל 2,000 כלי רכב ייעודיים המובילים חומרים מסוכנים בקביעות.
כמו כן, רשומים מעל כ- 650 מפעילים (יחידים/חברות) המובילים חומרים מסוכנים הנתונים בפיקוח קצין בטיחות בתעבורה/אחראי שינוע חומרים מסוכנים במשרד התחבורה ומעל כ- 600 נהגים מקצועיים בעלי היתר מטעם משרד התחבורה להובלת חומרים מסוכנים.
המסגרת החוקית לתחום שינוע חומרים מסוכנים במדינת ישראל
המסגרת החוקית לשינוע חומרים מסוכנים בישראל מוסדרת בשני חוקים עיקריים:
חוק החומרים המסוכנים (התשנ"ג-1993).
חוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997 ותקנות שירותי הובלה, התשס"א-2001 .
דברי החקיקה הללו קובעים בין היתר כי אדם לא ייתן שירותי הובלה, אלא אם כן בידו "רישיון מוביל" עבור כל רכב מסחרי שבו ייתן את השירות, וכן קובעים דרישות ותנאים בתחום שינוע החומרים המסוכנים.
אגף מטענים ומל"ח (משק לשעת חירום) במשרד התחבורה, הוא הגורם האחראי לנושא חומרים מסוכנים במדינת ישראל ובכלל זה רישוי מפעילים, כלי רכב ונהגים המובילים אותם. שינוע חומרים מסוכנים נובעים מתקנות שירותי ההובלה, (התשס"א-2001) פרק שלישי העוסק בהובלת חומר מסוכן.
לשון החוק קובעת בין היתר סוג הרכב המתאים להובלת חומרים המסוכנים והציוד הייעודי שחובה להימצא בו, התנאים לקבל היתר להובלת חומרים מסוכנים לנהג מקצועי, היתר זה יינתן לנהג לאחר שסיים קורס הכשרה להובלת חומרים מסוכנים מטעם משרד התחבורה במכללות ייעודיות הפזורות ברחבי הארץ.
הובלת חומרים מסוכנים הינה נושא סבוך ובעייתי ברמה בינלאומית, לפיכך אימצו המדינות השונות עקרונות וסטנדרטים בינלאומיים משותפים במטרה לשמור על איכות נאותה של הסביבה, למנוע מפגעים ומטרדים, למנוע סכנה לשלום הציבור, לשמור על בטיחות המובילים ולמנוע פגיעה בביטחון המדינה.
חוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997 ותקנות שירותי הובלה, התשס"א-2001 ם מעידים על פוטנציאל המסוכנות הטמון בהובלת חומרים מסוכנים. כך, נקבעו בתקנה 11 לתקנות שירתי הובלה התנאים הנדרשים ממי שמבקש לקבל היתר להובלת חומרים מסוכנים. הוראתה:
תקנה 11 לחוק שירותי הובלה התשס"א 2011 עוסקת בהיתר לנהג ולהוביל חומר מסוכן:
(א) מי שנתקיימו בו, להנחת דעתו של המפקח, התנאים המפורטים להלן רשאי לקבל היתר לנהוג ברכב המוביל חומר מסוכן:
(1) הוא בעל ותק מוכח של שלוש שנים לפחות בנהיגה ברכב מהסוג שלגביו מבוקש ההיתר;
(2) לא נתקיים בו האמור בתקנה 15ב' (1) עד (6) לתקנות התעבורה;
(3) בשנתיים שקדמו להגשת בקשתו הוא לא הורשע באחת העבירות המנויות בתוספת הראשונה לחוק;
(4) סיים בהצלחה קורס הכשרה להובלת חומרים מסוכנים כאמור בתקנה 22(ב)(1) או (2), לפי הענין;
(5) לענין נהיגת מכלית – עמד בקורס לנהיגת מכלית שאישר המפקח.
(ב) תוקפו של היתר הוא לשנתיים.
(ג) המפקח רשאי להתלות או לבטל היתר אם נתקיים בבעל ההיתר האמור בתקנה 15ב' (1) עד (3) לתקנות התעבורה או אם עבר על הוראות תקנות 8 (א)(1), (2) ו-(4), 8(ב), 9(ב) ו-13 עד 17.
מתקנות שירותי ההובלה, (התשס"א-2001) קובעות בנוסף מוביל חומרים מסוכנים מחויב להעסיק "אחראי לבטיחות ההובלה של חומרים מסוכנים", נושאי תפקיד זה מחויבים להשתתף בקורס הכשרה ייעודי במסגרת המוסד לבטיחות ולגהות וכן בקורסי ריענון שונים תקופתיים.
תאונת דרכים בה מעורב רכב המוביל חומר מסוכן
אירוע מסוג זה הוא החשש הגדול והנפיץ ביותר לגורמים המעורבים בדבר כגון, המוביל/חברת ההובלה, מוקד הסביבה של המשרד לאיכות הסביבה, משרד התחבורה, הרשות המקומית אשר בשטחה התרחש האירוע, משטרת התנועה, כוחות הכיבוי, מע"צ אגף המטענים ואגף קציני בטיחות בתעבורה המצריך טיפול שונה מאשר טיפול בתאונת דרכים בהם מעורבים כלי רכב שאינם מובילים חומרים מסוכנים.
אכיפת אגף התנועה במשטרת ישראל
רוב הדוחות הנרשמים לנהגים המובילים חומרים מסוכנים ניתנים על-ידי מפקחי משרד התחבורה ולא על-ידי שוטרי משטרת ישראל, יתכן כי האכיפה המועטה נובעת מהעדר מודעות/ מקצועיות מספקת בקרב שוטרי התנועה. עם זאת יש לציין כי, מרבית העבירות המצוינות בחוברת נסחי אישום של אגף התנועה במשטרת ישראל תוביל את הנהג להתייצבות בבית המשפט ולא לדו"ח מסוג ברירת משפט.
בתי המשפט מתייחסים באופן נוקשה המתבטא בענישה מחמירה כלפי נהגים המורשעים בעבירות מסוג הללו לאור הסכנה הגדולה הטמונה בהן למשתמשי הדרך.
להלן מס' דוגמאות שכחים לעברות בתחום הובלת חומרים מסוכנים בהם יונפק לנהג דו"ח מסוג הזמנה לדין ובו יהיה עליו להתייצב לדיון בית המשפט.
- הובלת חומר מסוכן שלא עפ"י שטר או תעודת מטען .
- נהגת ברכב הנ"ל ולא החזקת אישור מוביל לרכב זה.
- הובלת חומר מסוכן ללא היתר מאת המפקח על התעבורה.
- הובלת חומר מסוכן ללא אביזרים למניעת אסונות.
- הובלת חומר מסוכן ללא ציוד עזרה ראשונה וציוד מגן אישי.
- הובלת חומר רדיואקטיבי בכמות העולה על המותר ללא אישור ועוד.
כיצד ייצוג משפטי על ידי עורך דין עשוי למנוע סנקציות מהותיות?
עורך דין המתמחה בתחום התעבורה ידע להעניק ייצוג משפטי מקצועי והולם בבית המשפט לתעבורה. בעת קבלת כתב אישום בגין ביצוע עבירת תנועה חמורה, מגיש עורך הדין בקשה ליחידת התביעות המשטרתית לקבלת חומר הראיות (חומר חקירה) בתיק טרם המשפט. במסגרת עבודתו, בודק עו"ד בין היתר את חומר החקירה במטרה לאתר ליקויים מהותיים בתיק אשר עשויים להביא להקלה בענישה ואף לזיכוי מלא מן האשמה במקרים המתאימים.
בכדי להבין בצורה טובה יותר, מדוע אדם מן היישוב אינו יכול להחליף בצורה ראויה את הייצוג המשפטי בייצוג עצמי, נציג לכם דוגמא: תיק תעבורה בטיפול של משרדנו תת"ע 12051-01-22 בבית המשפט לתעבורה בצפת. כאשר כתב אישום חמור, הוגש כנגד חברה העוסקת בשינוע והובלה של חומרים מסוכנים הכולל שני סעיפי אישום הכוללים בין היתר:
הובלת חומר מסוכן ללא אישור מוביל והובלת חומר מסוכן ללא היתר מאת המפקח על התעבורה.
נהגי רכב משא כבד ובעלי מנהלי משרדי הובלה, מודעים היטב כי מדובר בהאשמות כבדות משקל היכולות להוביל לפסילת רישיון נהיגה ממושכת לנהג מקצועי ולנזק כלכלי כבד מאוד הנאמד בעשרות אלפי שקלים לחברה.
לאחר בחינה מקצועית של חומר החקירה בתיק נמצא כי, לא ניתן להביא להרשעת לקוח משרדנו במיוחס לו היות וכתב האישום אינו טומן בחובו עבירה ויש לבטלו!
טענה משפטית זו, נתקלה באוזניים קשובות של התביעה המשטרתית שהחליטה על חזרה מאישום וביטולו.
לאור כל הנאמר, בעת קבלת כתב אישום, חשוב ואף חובה להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה אל תתמודדו לבד צרו קשר עם משרדנו עוד היום! ייצוג מקצועי מובטח.
עו"ד עמית קדם בעל המשרד, הוא קצין בטיחות בתעבורה בעל תעודה קצין בטיחות למעלה מחמש עשרה שנה הבעלים של משרד עורכי דין מומחים בתחום התעבורה.