נתחיל בסוגיה לקוראי המאמר, התחלתם עקיפה כאשר קו לבן מקוטע היה מימין לקו הלבן הרצוף, לפתע במהלך העקיפה אתם מבחינים שהקו המקוטע נפסק והוא לפתע נמצא משמאל לקו לבן רצוף.
בפניכם 2 אפשרויות, הראשונה להשלים את העקיפה כאשר בסיומה תמצאו עצמכם עולים עם רכבכם על קו ההפרדה רצוף על מנת לחזור לנתיב הימני טרם העקיפה, האפשרות השנייה להאט ואף לעצור ולחזור לנתיב הימני משיקולי בטיחות, כיצד תפעלו?.
האם עקיפה של רכב אחר, שהחלה כדין, מקום בו משורטט על גבי הכביש, קו הפרדה מרוסק ("קו קטעים") הופכת לבלתי חוקית, אם הנהג משלים את העקיפה במקום בו הקו כבר אינו מרוסק אלא רצוף?
מדובר בשאלה משפטית שהגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון ברשות ערעור פלילי 399/91 (בלומנקרנץ נגד מדינת ישראל) נקבע כי ע"י השופט שמגר ז"ל כי בתרחיש בו נהג מתחיל עקיפה, מבלי להיות בטוח שיוכל להשלימה לפני שהקו ההפרדה הופך בשנית לרצוף, עליו להאט ברגע שהוא מבחין שהוא מתקרב לקו רצוף ולוותר על השלמת העקיפה ולחזור לנתיב הימני.
מקורות החקיקה –תקנה 36 (ג) לתקנות התעבורה התשכ"א – 1961 קובעת:
"בכביש המחולק על ידי קו הפרדה רצוף, ישתמש הנוהג ברכב, או בבעל חיים, בצד שמימין לקו ולא יעבור אותו, אלא אם נמצא קו קטעים סמוך לקו ההפרדה בצדו הימני."
בתקנה 47 (ה) לתקנות הנ"ל נקבע כי:
"נוהג רכב לא יעקוף, לא ינסה לעקוף ולא יסיט את רכבו שמאלה, או ימינה, כדי לעקוף רכב או בעל חיים, באחד מאלה: (5) הוא חוצה קו הפרדה רצוף, אלא אם כן בסמוך לו, בצדו הימני, נמצא קו קטעים."
עקיפה מסוכנת היא עבירה חמורה מאד בשל העובדה שהיא עלולה לגרום לתאונות דרכים קשות ואף קטלניות. בעבירות העקיפה החמורות נקבע עונש מינימום בדמות פסילת רישיון הנהיגה ל-3 חודשים, בפועל, בתי המשפט נוטים להחמיר אף מעבר לעונש המינימום עם נהגים המורשעים בביצוע עבירה של עקיפה מסוכנת.
אוכלוסיית שמרבה לחטאות בעבירה זו הם רוכבי אופנועים בסופי השבוע בכבישי הצפון הדרום, שוטרי אגף התנועה מבצעים פעילות אכיפה משולבת לעיתים עם מסוק משטרתי וניידות גלויות וסמויות, במטרה לאתר את אותם נהגים המבצעים עבירות תנועה חמורות המהוות סיכון ממשי למשתמשי הדרך.
אלו סוגי עבירות עקיפה קיימות בחוק? מתי חל איסור מוחלט לעקוף?
- עקיפה בראות לקויה או כששדה הראייה חסום או מוגבל.
לשון החוק: לתקנה 47(ה)(1) לתקנות התעבורה "נהגת ברכב הנ"ל ועקפת או ניסית לעקוף או סטית שמאלה או ימינה כדי לעקוף רכב או בעל-חיים, כאשר הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל".
עסקנן בעבירה התנהגותית השונה מעבירה תוצאתית, מדובר בתרחיש בו רכב עקף, או ניסה לעקוף בין בסטייה של הרכב שמאלה ובין בסטייה של הרכב ימינה בכדי לעקוף רכב אחר או בעל חיים וזאת כאשר הראות לקויה או שדה הראיה חסום או מוגבל הדבר יוביל להנפקת הדו"ח מעצם ביצוע העקיפה בתנאים המוזכרים לעיל, ללא תלות בתוצאותיה.
מדובר בעבירה הנמוכה בחומרתה מבין העבירות העוסקות באיסורי עקיפה, עבירה זו טומנת בחובה דו"ח מסוג הזמנה לדין ובמקרה של הרשעה רכיב הענישה כולל גם 8 נק' חובה, עם זאת נציין כי היא אינה כוללת חובת פסילה של 3 חודשי פסילת רישיון מינימום.
- עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף
מדובר במצב בו נהג רכב עקף או ניסה לעקוף או הסיט את רכבו בכדי לעקוף רכב אחר תוך חציית קו הפרדה רצוף כשלא היה בסמוך לו בצדו הימני קו קטעים.
מדובר בעבירה הטומנת בחובה הזמנה לדין, כמו כן הרשעה בעבירה גוררת 10 נקודות חובה בנוסף לרכיבי ענישה נוספים.
- עקיפה מסוכנת בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף
עבירה זו כוללת למעשה שילוב של שתי עבירות, האחת עקיפה בדרך לא פנויה בשילוב לחציית קו הפרדה רצוף.
כלומר, העבירה מתקיימת כאשר רכב עקף או ניסה לעקוף רכב אחר תוך חציית קו הפרדה רצוף במקביל העקיפה התבצעה כאשר המרווח בין כלי הרכב אינו גדול דיו והעקיפה גרמה לסיכון נסיעתו של הרכב האחר.
עסקינן בעבירה חמורה בטומנת בחובה הזמנה לדין, בנוסף נציין כי עבירה זו נמנית בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה המקנה סמכות לקצין לפסול רישיון נהיגה של נהג פסילה מנהלית בת 30 ימים והשבתת הרכב לפרק זמן זהה. בנוסף, הרשעה בעבירה זו תוביל לרישום של 10 נקודות לחובת הנהג ו-3 חודשי פסילת רישיון מינימום.
- עקיפה כשהדרך לא פנויה
"נהגת ברכב הנ"ל ועקפת רכב אחר כשהדרך לא הייתה פנויה במרחק מספיק כדי לאפשר ביצוע עקיפה בבטחה, ובכך גרמת לסיכון נסיעתו של רכב אחר" בניגוד לתקנה 47(ד) לתקנות התעבורה. מדובר בתרחיש בו רכב עוקף רכב אחר בקטע דרך עם סימון קו קטעים, אולם העקיפה מבוצעת כאשר המרחק בין הרכבים אינו גדול ונגרם סיכון נסיעתו של הרכב האחר.
עבירה חמורה זו טומנת בחובה דו"ח מסוג הזמנה לדין ופסילה מנהלית בת 30 ימים ע"י קצין משטרה, הרשעה בעבירה גוררת בצידה 10 נקודות חובה לחובת הנהג ו-3 חודשי פסילת רישיון מינימום.
איסורי עקיפות נוספים המצוינים בחוק (בתקנות 47 (ד) ותקנה 47(ה) לתקנות התעבורה):
- עקיפה בקרבת מעבר חצייה, איסור עקיפה בקרבת מעבר חצייה להולכי רגל, המסומן על פני הכביש או ע"י תמרור המציין מקום מעבר חצייה, העקיפה מותרת רק לאחר שחולפים את מעבר החצייה.
- איסור עקיפה בתחום 100 מטרים לפני מסילת ברזל, ועד אחרי מפגש מסילת הברזל.
- איסור עקיפה בתוך צומת, ישנה חובה להשלים את העקיפה לפני שמגיעים לצומת עם זאת האיסור אינו חל כשיש יותר מנתיב אחד באותו כיוון נסיעה, או כאשר שעוקפים רכב דו גלגלי, בעל חיים או עגלה רתומה לבעל חיים.
- אסור לעקוף רכב ולא לעבור מימינו כאשר זה האחרון עצר לפני צומת / לפני מעבר חצייה /לפני מפגש מסילת ברזל שלם מילוי הוראות החוק.
ענישה..
המחוקק ובתי המשפט רואים בעבירה את הסיטואציה שעלולה בנקל להביא לתאונות דרכים קשות בהן נפגע אדם ולעיתים רבות תאונות קטלניות בהן נהרג אדם לכן העונש על עבירה זו במקרים מסוימים הוא עונש מינימאלי שלא יפחת מ-3 חודשי פסילת רישיון נהיגה בפועל, רבים הם המקרים מוטלים עונשים חמורים יותר.
תפקיד עורך דין תעבורה
עבירות עקיפה מסוכנות, הן עבירות אשר העונש בגינן יכול להיות כבד ולכלול שלילת רישיון בפועל לתקופה ארוכה, ובמקרה של תאונה עם הרוגים אף עונש מאסר.
עורך דין תעבורה יפעל למציאת פרצות, ו/או ליקויים בעבודת השוטר, מחדלים חקירתיים, אי תקינות בהליכים ויפעל לזיכוי הנאשם והוכחת חפותו או לחילופין להפחתת העונש והגעה להסדר טיעון ראוי.
משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת עקיפה מסוכנת בפרט.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות התקשר עוד היום!
03-9393060 במקרים דחופים התקשר לנייד 050-6676664 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.