סקר של עמותת "אור ירוק" שבדק את הרגלי הנהיגה של הציבור הישראלי עולה נתונים מדאיגים: 1 מכל 100 נהגים בישראל נרדם על ההגה רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים.
ישנה תופעה מטרידה של נהגים הנוהגים בחוסר עירנות תוך נטייה להרדם עקב העובדה הפשוטה שלא ישנו כלל בלילה או לחלופין ישנו מס' שעות מועטות.
מה ההשלכות המשפטיות למעורבות בתאונה כתוצאה מהרדמות על ההגה ?
אדם הנוהג ברכב שהוא עייף עושה זאת בידיעה שהוא עשוי להרדם ולמרות זאת והוא ממשיך לנהוג למרות עייפותו- הוא אינו כשיר לנהיגה.
פסיקת בית המשפט העליון לא משאירה מקום לספקות באשר לאחריות הנהג בקרות תאונה.
בית המשפט העליון פסק בסוגיה זו וקבע כי "כאשר אדם אוחז בהגה חייב הוא לקחת בחשבון כי נהיגה רשלנית עלולה לקפח חיי אדם. … משנהג חש כי עומד הוא להרדם, מחוייב הוא להפסיק את נסיעתו."
"רשלנות זו איננה "רגעית ונקודתית". היא תולדה של סיכון שנוטל על עצמו אדם באופן מודע, בעוד מועד, שעה שהוא בוחר לנהוג תוך עייפות. חומרתו של מעשה זה, כמו גם חומרת תוצאותיו, צריכות, איפוא, למצוא את ביטויין גם בחומרת הענישה".
כיצד ניתן למזער את הסיכוי למעורבות בתאונה על רקע עייפות?
- הכירו ברמת העייפות שלכם- בטרם עלייה על ההגה תכירו בכך שכאשר אתם מתכוונים לנהוג עייפים, אתם מהווים סכנה לא רק לעצמכם, אלא גם לנוסעים ברכב ולמשתמשי הדרך.
- מכשור מיוחד למניעת הירדמות- ברכבים החדשים ביותר מותקנות מערכות שונות המיועדות למנוע הירדמות במהלך הנסיעה בן היתר כאשר הנהג עובר מנתיב לנתיב מבלי לאותת וכו'.
- עשו הפסקות במהלך הנסיעה- ישנה חשיבות עליונה לביצוע הפסקות לצורך התרעננות במהלך הנסיעה.
העצירות יגרמו לכך שהנסיעה לא תהיה מונוטונית ויסייעו לדחיית העייפות הבלתי נמנעת.
במהלך העצירות מומלץ לשטוף את הפנים, לבצע תרגילי מתיחות, לאכול משהו קטן, לשתות כוס קפה ועוד. - התחלפו עם נהגים אחרים במידה והדבר מתאפשר- במהלך נסיעות ארוכות מומלץ להימנע ממצב שבו רק אדם אחד נוהג לאורך כל הדרך.
סעו בזהירות.
עמית קדם משרד עורכי דין פלילי ותעבורה
03-9393060
050-6676664