נהיגה בזמן פסילה המדריך המלא ואיך יוצאים מזה?
עסקינן בעבירה חמורה ביותר בפקודת התעבורה הבאה לידי ביטוי בנהיגה ברכב בזמן שרישיונו של הנהג נשלל.
רישיון הנהיגה יכול להישלל ע"י אחד משלושה גורמים עיקריים:
- משטרת ישראל.
- משרד הרישוי.
- בית משפט.
פסילת רישיון נהיגה ע"י משטרת ישראל – פסילה מנהלית ע"י קצין משטרה
פקודת התעבורה מסמיכה קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, לפסול רשיון נהיגה של נהג, וזאת לפני משפט, לתקופה מוגבלת, זאת כאשר יש בידי הקצין חשד שהנהג עבר עבירת תעבורה.
בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה תמצאו שורת עבירות שבגינן קצין משטרה רשאי לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג גם אם בפועל לא גרמה העבירה לתאונת דרכים.
התוספת כוללת בין היתר את העבירות הבאות: נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, נהיגה במהירות מופרזת ועוד.
פסילה מנהלית לתקופה ארוכה יותר מ-30 ימים..
במידה והנהג מעורב בתאונה שבה נפגע אדם או ניזוק רכוש, ויש לקצין יסוד להניח כי יוגש כתב אישום כנגד הנהג, יש לו סמכות לפסול מנהלית את רשיון הנהיגה, וזאת טרם הגשת כתב אישום לתקופה של 60 ימים.
במידה והנהג היה מעורב בתאונה שבה נהרג אדם, ויש לקצין יסוד להניח שיוגש כתב אישום כנגד הנהג, חובה עליו לפסול את רישיון הנהיגה לתקופה של 90 ימים.
מה דינו של נהג שזומן לשימוע בפני קצין משטרה ולא התייצב?
סעיף 47 לפקודת התעבורה קובע כי: לא הופיע הנהג בפני קצין המשטרה במועד שזומן אליו כאמור בסעיף קטן (ג), רשאי קצין המשטרה לפסול אותו מהחזיק ברישיון הנהיגה לפי סעיף קטן (ה) גם בהעדרו, ומאותו מועד יראו את הנהג כמי שהודע לו שנפסל מהחזיק רישיון נהיגה ויחולו עליו הוראות סעיף 67. כמוכן פסילה שהטיל קצין משטרה על הנהג מהחזיק רישיון נהיגה תחל ממתן ההחלטה. בחישוב תקופת הפסילה לא תבוא במניין התקופה שחלפה עד מסירת הרישיון לרשות שנקבעה לכך בתקנות ובדרך שנקבעה.
פסילת רישיון נהיגה ע"י משרד הרישוי
פסילה רישיון נהיגה בהתאם להחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים- המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בשמו המקצועי המרב"ד מהווה כרופא המייעץ למשרד הרישוי, מטרתו היא לבחון את כשירות הנהגים מבחינה רפואית ואינו מסכן את הציבור בנהיגתו.
משרד הרישוי יכול לפסול נהג עקב אי כשירות לנהיגה הן מן הפן הפיזיולוגי והן מהפן הנפשי וזאת לאחר שנערכו לנהג בדיקות רפואיות ע"י גורמי רפואה מקצועיים מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
וכן יכול לפסול נהג לתקופה של 3 חודשים או 9 חודשים עקב צבירת נקודות.
החלטת משרד הרישוי בדבר פסילת רישיון נהיגה לאור צבירת ניקוד.
נהג שצבר לחובתו של 36 נקודות תקפות, רשות הרישוי רשאית לפסול אותו מלהחזיק ברישיון לתקופה של 3 חודשים.
נהג שצבר לחובתו 72 נקודות תקפות, רשות הרישוי רשאית לפסול אותו מלהחזיק ברישיון לתקופה של 9 חודשים.
פסילת רישיון הנהיגה והתנייתו בביצוע אמצעי תיקון של שיטת הניקוד : (התליה)
נהג שמחויב בביצוע קורסים לנהיגה מונעת, או בדיקות רפואיות או כל דבר אחר המתחייב ע”פ התקנות ולא מבצע, רשאית רשות הרישוי להתלות את רישיונו עד ביצוע אותם התנאים.
פסילת רישיון נהיגה ע"י בית משפט
בית המשפט פוסל את רישיון הנהיגה במסגרת תיק המתנהל כנגד נהג עקב הרשעה לאור אישום בעבירת תנועה.
כמו כן בית המשפט יכול לפסול את הנהג עוד בטרם הסתיים ההליך המשפטי, פסילה זאת מכונה "פסילה עד תום ההליכים המשפטיים.
נהג שהוטל עליו עונש בבית המשפט של פסילה בפועל, חייב לגשת למזכירות בית המשפט ולהפקיד את רישיון הנהיגה שלו, .
בתרחיש ורישיון הנהיגה של הנהג לא בתוקף או שאבד, על הנהג לסור למשרד הרישוי, להמציא טופס מצב רישיון נהיגה ולהפקיד את הטופס במזכירות, בצירוף של תצהיר רשמי לפיו נבצר ממנו להפקיד את רישיון הנהיגה. על התצהיר צריך הנהג להחתים עו"ד.
חשוב לדעת מספר 1 !!!
יש לזכור כי ריצוי עונש הפסילה מתחיל רק עם הפקדת הרישיון. לכן, כאשר בית המשפט מטיל נהג הפסול מנהיגה אשר שוכח או לא מודע לכך שהוא צריך להפקיד את רישיונו יוצא נפסד, שכן תקופת הפסילה מבחינת החוק עדין לא החלה, ובמידה וייתפס נוהג יואשם בעבירה של נהיגה בפסילה שבגינה עונשים חמורים לרבות מאסר בפועל ומאסר על תנאי.
אחרי שעשינו מעט סדר נסביר מהי נהיגה בזמן פסילה מבחינת החוק?
תקנה 67 לתקנות התעבורה, קובעת כי:
"מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רישיון לפי פקודה זו.
או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברישיונו כל עוד הם בתקפם..
או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברישיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו.
או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש"
חזקת מודעות לפסילה
על מנת להרשיע נהג בנהיגה בזמן פסילה, על המאשימה להוכיח שני דברים.
הראשון כי הנהג אכן פיזית נהג, שנית כי הנהג היה מודע לכך שהוא פסול מלנהוג קרי חזקת המודעות של הנהג בדבר פסילתו.
את חזקת המודעות ניתן להוכיח באחת מהדרכים הבאות:
- אם הנהג נכח הנהג במשפט או בשימוע בפני קצין המשטרה שבו הוטלה עליו הפסילה.
- הנהג הפקיד את רישיון הנהיגה במשרד הרישוי, משטרה או בית המשפט למרות זאת בחר לנהוג תוך כדי ידיעה כי אינו מחזיק ברישיון נהיגה.
- כאשר נשלחה לנהג הודעה בדואר רשום על פסילת רישיונו, החוק קובע כי די במשלוח הודעה בדואר רשום אודות דבר הפסילה בכדי שתתקיים החזקה לפיה הנהג מודע לכך שרישיונו נשלל. לפיכך, רבים המקרים בהם בית המשפט יראה נהג כמי שמודע לדבר פסילתו, וזאת למרות העובדה שהודעה בדבר הפסילה לא הגיעה לידיו בפועל.
כיצד ניתן לסתור את חזקת המודעות?
ניתן לסתור את חזקה המודעות בדבר הפסילה בנסיבות חריגות ביותר, בהתקיימותם של שני תנאים מצטברים
התנאי הראשון הוא שההודעה בדבר הפסילה לא הגיע לידי הנהג.
התנאי השני הוא, שההודעה לא הגיעה מסיבות שאינן תלויות בנהג.
כיצד משטרת ישראל אוכפת את עבירת נהיגה בזמן פסילה?
הדרך הראשונה בה מאתרת משטרת ישראל את אותם נהגים הנוהגים כאשר רישיונם פסול היא באמצעות
במסגרת הבדיקות השגרתיות, כאשר שוטר מורה לנהג לעצור לביקורת רישיונות (נהיגה/רכב), העובדה שהוא פסול מלנהוג תיחשף באמצעות בדיקה במסוף המשטרתי או אל מול תחנת המשטרה.
הדרך השנייה והיותר מתוחכמת של המשטרה לאיתור אותם נהגים משטרת ישראל מפעילה יחידה ייעודית לאכיפת עבירות חמורות – ימ"ר את"ן (יחידה מרכזית של אגף התנועה).
מדובר ביחידה מובחרת בתוך משטרת ישראל הנלחמת בצורה עיקשת בעבירות תעבורה חמורות בדגש על עבירות של נהיגה בזמן פסילה.
ליחידה זו מגיע מידע מודיעיני, על כך שנהג מסוים ממשיך לנהוג בפסילה חרף שלילת רישיונו. יחידה זו עורכת מעקבים, מארבים ומבצעים שונים על מנת לתפוס את הנוהגים בזמן פסילה.
מהו העונש על נהיגה בפסילה?
נהיגה בזמן פסילת רישיון נהיגה, מהווה אחת העבירות החמורות בדיני התעבורה.
בתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ נוקטים ביד קשה המתבטאת בענישה מחמירה, כנגד נהגים שהפרו את האיסור הנהיגה שהוטל עליהם.
סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע כי "מי שהודע לו שנפסל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רישיון לפי פקודה זו… דינו – מאסר שלוש שנים".
כלומר רכיב הענישה המקסימלי בגין עבירה זו עומד על שלוש שנות מאסר בפועל !! עם זאת אין חובה בהטלת עונש מאסר ובית המשפט מוסמך להטיל רכיבי ענישה שונים.
חשוב לדעת מספר 2 !!!
לעבירה זו קיים היבט משמעותי נוסף. נהיגה בפסילה מהווה חריג לתנאי פוליסת ביטוח הרכב, כלומר במקרה של תאונת דרכים חברת הביטוח תתנער מהנטל הביטוחי ושיפוי הצדדים המעורבים בתאונה.
בפסקי דין רבים נקבע כי, אדם הנוהג ברכב בעת שהוא פסול, מכריז למעשה שהוא “מצפצף” על האמור בחוק ועל צווי בית המשפט.
ייצוג משפטי של עו"ד המתמחה בדיני תעבורה
במידה והוגש כנגדכם כתב אישום בדבר נהיגה בזמן פסילה, יש לפנות בדחיפות לעורך דין לענייני תעבורה.
כפי שפרטנו למכביר במאמר זה עסקינן בעבירה חמורה מאוד, כאשר מדובר בעבירה חוזרת רכבי הענישה קרוב לוודאי יכלול עונש מאסר בפועל זאת בנוסף לרכבי ענישה נוספים בדמות פסילת רישיון נהיגה ארוכה וכו'.
משרדנו מתמחה בייצוג בעברות נהיגה בזמן פסילה, לפרטים נוספים אתם מוזמנים ליצור קשר ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.
התקשרו עכשיו : 03-9393060
050-6676664 (מספר חירום).