מתחילת שנת 2020 זינקו דו"חות מהירות שהונפקו לציבורי הנהגים במדינת ישראל בעשרות אחוזים.
לזינוק אחראית מי עם לא מגפת הקורונה שפרצה לחיינו שהובילה את קברניטי אגף התנועה במשטרת ישראל להתמקד בעבירות מהירות מסכנות חיים ולהוריד משמעותית את אכיפת נהיגה בשכרות, כאשר הטעם לכך הוא שמירה על בריאותם של לובשי המדים והפחתה משמעותית של סיכויי ההדבקה בנגיף.
קצת נתונים, יותר מ-170,000 דו"חות בגין מהירות מופרזת מונפקים מידי שנה!
על אף העובדה כי מהירות מופרזת היא גורם שולי בסטטיסטיקת תאונות הדרכים, אגף התנועה במשטרת ישראל מתמקד באכיפת עבירה זו באמצעים טכנולוגים שונים.
מכשור אכיפה מתקדם בשירות המשטרה לאכיפת עבירת מהירות
כיום קיימים 3 אמצעי אכיפת מהירות הקיימים לצורך תפיסת נהגים העוברים עבירת מהירות מופרזת:
נעים להכיר.. – UltraLyte LR B LTI 20 20 מד מהירות הלייזר ממל"ז בז'רגון המקצועי.
אקדח הלייזר משמש כמכמונת מהירות מבוססת קרן לייזר, נמצא בשירות מבצעי באגף התנועה של משטרת ישראל החל משנות התשעים.
כיצד אקדח הלייזר פועל?
ה- UltraLyte LR B LTI 20 20 מצויד בשתי עדשות בפנל הקדמי .העדשה העליונה משדרת את אותות הלייזר .העדשה התחתונה במכשיר קולטת את האותות שחוזרים מהמטרה ומעבירה אותם אל המעגלים החשמליים הפנימיים של המכשיר .
המעגלים החשמליים הפנימיים מורכבים מחיישן טווח לייזר, תזמון, ניתוח, חישוב ותצוגה.
הממל"ז קובע את המרחק אל המטרה בעזרת חיישן טווח ועל ידי מדידת זמן מעוף פולסי הלייזר האינפרא האדומים הקצרים.
לממל"ז רגישות נרחבת ,והוא מסוגל לעבוד עם מטרות מחזירות אור ומטרות שאינן מחזירות אור.
מרחק מדידת הטווח המוחלט המרבי הוא כ- 1,000 מטר!
בית המשפט העליון פסק לראשונה בעניין אמינות מד מהירות הלייזר כבר בשנת 2003 בע"פ 4682/01 גבריאל לוי נגד מדינת ישראל, נח (1) 304.
נקבע כי, מדובר במכשיר אמין ומדויק אך יחד עם זאת על מפעיל המכשיר לפעול בהתאם לכללי המדידה המופיעים בהוראות היצרן ונהלי המשטרה.
מספר דוגמאות לפסיקת בית המשפט העליון בעניין מד מהירות הלייזר
בטווחים שמעל 300 מטרים יופעל הממל"ז מעל חצובה בלבד.
בטווחים שמעל 300 מטרים ישתמש המפעיל בעדשה מגדילה ומקרבת.
מכל תוצאת מהירות הנמדדת על ידי הממל"ז יופחתו 5 קמ"ש בגין סטיית-הדיוק של המכשיר.
בדיקת תקינות אקדח הלייזר טרם ההפעלה
על השוטר אוכף עבירת מהירות עם מכשיר הלייזר, לבצע מס' פעולות בתחילה ובסיום המשמרת שמטרתן היא לבדוק את תקינות המכשיר ואלו מתבצעות בסדר הבא:
1. בדיקה עצמית של המכשיר, מבוצעת עם הדלקת המכשיר
2. בדיקת תצוגת המכשיר.
3. בדיקת תאום כוונות.
4. בדיקת מרחק קבוע.
כאשר במידה ואחת מהבדיקות המצוינות לעיל אינה מתבצעת או לחלופין מתבצעת בניגוד לנוהל הפעל המכשיר, הדבר מהווה כשל ראייתי היכול להוביל לביטול הדו"ח.
"הדבורה" מד מהירות רדאר בתנועה – BEE III ILמתוצרת חברת M.P.H (ארה"ב)
מדובר באמצעי אכיפה משוכלל היכול לזהות מהירות כלי רכב גם שניידת המשטרה עליה מותקן מכשיר "הדבורה" היא סטטית או בתנועה.
להבדיל ממכשירי מדידה אלקטרוניים אחרים בהם עושה שימוש משטרת ישראל ולגבי רובם ניתן "הכשר" משפטי דוגמת הממל"ז – LTI 20-20 לגביו ביסס בית המשפט העליון את שאלת אמינותו בע"פ 4682/01 גבריאל לוי נגד מדינת ישראל, נח (1) 304, טרם ניתנה החלטה עקרונית דומה ביחס למכשיר ה"דבורה".
כיצד "הדבורה" עוקצת ?
מכשיר הדבורה מודד מהירות בעזרת רדאר. הרדאר משדר גלים אלקטרו- מגנטיים בתדר כלשהוא לכיוון כלי רכב המופיע מולו. בשל תופעה הקרויה "אפקט דופלר" הגל החוזר מכלי הרכב בתדר שונה מעט. המכשיר מודד את ההפרש בין התדרים של הגלים, ובאמצעותו הוא מחשב מה הייתה מהירות הנסיעה של כלי הרכב.
מצלמות אכיפה אלקטרוניות (א-3)
מערכת א-3 מורכבת ממצלמות דיגיטליות המותקנות בכבישים ובצמתים שנבחרו לצורך צילום עבירות מהירות מופרזת או מעבר באור אדום. התצלום מועבר באופן אוטומטי למרכז השליטה ובקרה, בו התצלום עובר בקרה אנושית על-ידי שוטר ולאחר אישורו מופק הדוח. התהליך הוא מהיר ויעיל ובתוך 96 שעות נשלח לבית הנהג דוח תנועה הכולל תצלום העבירה.
כיצד המצלמה פועלת מתעדת עבירת מהירות??
איך מופעלת המצלמה? ההפעלה תתבסס על שני פסי דריכה אלקטרומגנטיים המוטמעים בתוך הכביש במרחק של מטר אחד מהשני בכל נתיב (עד 4 נתיבי אכיפה). מדידת מהירות כלי הרכב נעשית עפ"י ההשראה שיוצר כלי הרכב על פני הלולאות. המערכת יודעת לחשב את המהירות של כלי הרכב שעבר מעליהן ( מהירות = דרך/זמן)
נבהיר כי המצב המשפטי נכון בדבר אמינות המערכת לאור פס"ד שניתן בביהמ"ש לתעבורה בעכו שקבע כי המערכת אינה אמינה וכי נכון לכתבת שורות אלו ההנחיה שעל פיה פועל אגף תביעות תעבורה במשטרת ישראל כי הוא שכל מקרה יבחן לגופו ונסיבותיו עד אשר הסוגיה תוכרע בבית המשפט לתעבורה מחדש בערכאות גבוהות יותר.
מהי המהירות המותרת בכבישי ישראל?? וכמה נקודות טומנת בחובה עבירת מהירות במדרגים השונים?
תקנה 54 לתקנות התעבורה אוסרת על ציבור הנהגים לנהוג במהירות הגבוהה מהקבוע בתקנות.
לפניכם פירוט בדבר המהירות המקסימאלית המותרת לכל סוג כלי רכב ובכל סוג דרך, דרגות חריגה מהמהירות המותרת וענישה לצידה.
המהירות המקסימלית המותרת בכבישים בין עירוניים:
0-25 קמ"ש מעל המותר – דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובו קנס כספי בסך 250 ש"ח.
26-40 קמ"ש מעל המותר – דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובה קנס כספי בסך 750 ש"ח ו- 8 נקודות חובה במשרד הרישוי.
41-51 קמ"ש מעל המותר – דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובו קנס כספי בסך 1,500 ש"ח ו- 10 נקודות חובה.
51 קמ"ש מעל המותר ומעלה – דו"ח מסוג הזמנה לדין הטומן בחובו 10 נקודות בתרחיש בו מורשע הנהג ועמדת התביעה המשטרתית הינה לפסילת רישיון נהיגה בפועל. כמו כן נציין כי מדובר בעבירת המנויה בתוספת הרביעית המקנה לקצין המשטרה סמכות לפסול את רישיון הנהיגה לפרק זמן של 30 יום.
המהירות המקסימלית המותרת בכבישים עירוניים:
0-20 קמ"ש מעל המותר – דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובו קנס כספי בסך 250 ש"ח.
21-30 קמ"ש מעל המותר-דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובה קנס כספי בסך 750 ש"ח ו- 8 נקודות חובה במשרד הרישוי.
31-41 קמ"ש מעל המותר – דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובו קנס כספי בסך 1,500 ש"ח ו- 10 נקודות חובה.
41 קמ"ש מעל המותר ומעלה – דו"ח מסוג הזמנה לדין הטומן בחובו 10 נקודות בתרחיש בו מורשע הנהג ועמדת התביעה המשטרתית הינה לפסילת רישיון נהיגה בפועל. כמו כן, נציין כי מדובר בעבירת המנויה בתוספת הרביעית המקנה לקצין המשטרה סמכות לפסול את רישיון הנהיגה לפרק זמן של 30 יום.
כיצד עו"ד יכול לסייע בביטול או קיצור הפסילה המנהלית?
כפי שציינו עבירת מהירות הינה עבירה המנויה בתוספת הרביעית המקנה סמכות לקצין משטרה מדרגת מפקח ומעלה לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לפרק זמן של 30 ימים – פסילה מנהלית.
עו"ד בתחום התעבורה יכול בפרק זמן זה לבחון את הראיות בדו"ח ואת נסיבות המקרה, כאשר מתגלים כשלים מהותים היורדים לשורשו של עניין ניתן להגיש בקשה לביהמ"ש לקיצור/ביטול הפסילה המנהלית ולהעלות טענות אלו בפני שופט תעבורה, כאשר על האחרון יכריע בדבר קיצור/ ביטול הפסילה המנהלית והשבת הרישיון לנהג ולעיתים גם סיום ההליכים המשפטיים בכללותם.
אז מה עושים עם קבלת דו"ח מהירות? מספר כללי זהב היכולים להציל לכם את רישיון הנהיגה!
שימו לב לכללי הזהב הבאים, מניסיון של מאות תיקי מהירות יכולים להציל לכם את רישיון הנהיגה.
א. בשום אופן לא להודות בביצוע העבירה, אמרות כגון : "אני מצטער" או "תוותר לי" אינם מועילים וגורמים לנזק במהלך ניהול התיק בביהמ"ש, עדיף לא להגיב ולשמור על שתיקה.
ב. רשמו בפניכם את פרטי השוטרים שהיו בעת האכיפה.
ג. בדקו האם במקטע הדרך בו התבצעה האכיפה קיימים תמרורים מגבילי מהירות בשני צדי הדרך, במידת האפשר צלמו אותם !
ד. וודאו שהשוטר מציין בפניכם את מהירות הנסיעה בה נתפסתם והמרחק בו נקלטה המהירות המצוינת בדו"ח.
ה. זומנת לשימוע בפני קצין משטרה, פנה לעו"ד המומחה בתחום התעבורה לייעוץ לפני השימוע.
ו. ישנם קווים כללים שעליהם מומלץ לשמור במפגש עם שוטר- לנהוג באדיבות, לתעד, ולשתף פעולה, באותה נשימה יש לזכור כי על אף הנחמדות והאדיבות חל איסור מוחלט לשתף פעולה עם שאלות השוטר ללא התייעצות קודמת עם עורך דין.
ז. פנו בהקדם לייעוץ עורכי דין המומחים בתחום התעבורה.
משרדנו מתמחה בייצוג עבירות מהירות בכל דרגות החומרה. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות התקשרו עוד היום לטלפון 03-9393060 או השאירו פרטים בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.
עמית קדם-משרד עורכי דין תעבורה, נלחמים עבורכם לחזור לשגרה!
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי, כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.