קיבלתם דוח בגין אי ציות לתמרור עצור? אתם לא הראשונים ולא האחרונים, מדובר באחת בעבירה השכיחות ביותר בקרב ציבור הנהגים הישראלי, כאשר כאשר רוב הדו"חות מונפקים בגין אי ציות לדרישת החוק בכל הנוגע לקיום הציווי בתמרור, דבר שמוביל לדו"ח שטומן בחובו קנס כספי וגם נקודות חובה.
לשון החוק בתקנה 64(ד) לתקנות התעבורה קובעת:
"נוהג רכב המתקרב לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שיוכל לראות את התנועה בדרך החוצה, ואם סומן קו עצירה – לפני קו העצירה, וייתן את זכות הקדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת מכביש אחר".
כאמור תקנה 64(ד) לתקנות התעבורה מציינת את החובות החלות על נהג רכב המתקרב לצומת, שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, עם זאת הציווי בתמרור אינו מסתכם בעצירה בלבד כאשר אי ביצוע השלבים הבאים יכול להוביל לרישום דו"ח הטומן בחובו קנס כספי וניקוד חובה.
שלב הראשון:
חובת העצירה היא במקום הניתן לראות את התנועה בדרך החוצה, במידה ומסומן קו עצירה על הכביש בסמוך לתמרור חובת העצירה היא לפני קו העצירה.
שלב שני:
לאחר העצירה על הנהג לתת את זכות הקדימה לרכב אחר שנכנס או חוצה את הצומת, כלומר שאין די בכך שנהג יעצור את רכבו, שכן קיימת חובה נוספת שעליו למלא. על הנהג להעניק זכות קדימה לרכב אחר שנכנס לצומת כאמור – ופה ציבור הנהגים שוגה לצערי מחוסר ידיעה.
אין סימון קו עצירה בכביש, היכן עלי לעצור?
בתרחיש בו אין קו עצירה אזי על הנהג לעצור במקום המאפשר לראות את הנעשה בדרך החוצה. לעומת זאת, כאשר קיים קו עצירה ישנה חובה לעצור לפני ובסמיכות לקו העצירה.
מה המרחק שעלי לעצור לפני קו העצירה?
בפסיקה נקבע כי, תכלית החקיקה בדבר העצירה "לפני קו העצירה", הינה סמוך לפני קו העצירה, בסנטימטרים ולא במטרים. לפיכך, אם נהג עצר את רכבו במרחק שאינו עולה על מטר מקו העצירה, לא יהיה עליו לשוב ולעצור בשנית.
נציין כי ישנה פסיקה של מס' בתי משפט לתעבורה הקובעת כאשר יש עומס תנועה והרכב הראשון בתור עצר הרכב העוקב אחריו פטור מחובת עצירה, עם זאת נציין כי אין מדובר על הלכה מחייבת בדומה לפסיקותיו של בית משפט העליון, והמלצת כותב המאמר לעצור בשנית בסמיכות לקו העצירה.
האם יש חשיבות למיקום תמרור העצור בדרך?
התשובה היא חד משמעית כן! כאשר התמרור ממוקם בימין הדרך אזי הוא מחייב את כלל הנתיבים בכוון הנסיעה- ימינה, ישר, שמאלה ואף ביצוע פניית פרסה.
כאשר התמרור ממקום בשמאל הדרך אזי הוא מחייב את נתיב הנסיעה שמאלה בלבד.
מה טווח הענישה המקובל בבתי המשפט לתעבורה?
טווח הענישה בעבירה זו מדורג, טווח ענישה הכולל קנס כספי בלבד וטווח ענישה הכולל פסילה בפועל ורכבי ענישה נוספים כפי שיפורט:
- אי ציות לתמרור עצור ללא סיכון ציבור המשתמשים בדרך היא עבירה הטומנת קנס כספי בגובה 250 ₪ ו-4 נקודות חובה
- אי ציות לתמרור תוך סיכון ציבור המשתמשים בדרך, היא עבירה המובילה לדו"ח מסוג הזמנה לדין, כמו כן יש לציין כי מדובר בעבירה המנויה בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה ובכך מקנה סמכות לקצין משטרה לפסול את רישיונו של הנהג לפרק זמן של 30 ימים (פסילה מנהלית). כמו כן, בתרחיש בו הורשע הנהג בעבירה הנ"ל בבית המשפט ירשמו לחובתו 10 נק' חובה במשרד הרישוי בנוסף לרכיבי ענישה נוספים.
תמרורי עצור בכמה תצורות…
נעשה מעט סדר בדבר התמרורים השונים הנוגעים לעצירה וכיצד עלינו לפעול הלכה למעשה בשטח:
- תמרור 302 עצור ! ותן זכות קדימה.
- תמרור 304 עצור נייד, ניתן לראות אותם אצל ילדי בתי הספר שמשמשים כמשמרות הזה"ב ומסייעים לילדי בית הספר לחצות את מעבר החצייה בבטחה. משמעות התמרור היא עצירה מוחלטת כאשר התמרור מופיע בפני הנהג וישנה חובה להמשיך בעצירה עד קבלת היתר לנסיעה בדמות הסרת התמרור וכדומה.
קבלתם דו"ח שעניינו אי ציות לתמרור עצור? הוזמנתם לדין ואף נפסלתם מנהלית? רישיון הנהיגה חשוב לכם? משרדנו מעניק ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות התקשרו עכשיו 03-9393060 טל' קווי.
נייד במקרים דחופים עו"ד עמית קדם 050-6676664