קיימים מספר רב של גורמי היסח דעת העלולים להעלות את הסיכון למעורבות הנהג בתאונת דרכים כאשר הנפוץ ביותר הוא עיסוק בנייד בזמן נהיגה.
כ-87% מתאונות הדרכים נגרמות בשל מה שמכונה "הגורם האנושי", כלומר גורמים התנהגותיים וסביבתיים הניתנים לשליטתנו לאורך הנסיעה.
שימוש בטלפון בזמן נהיגה עלול להקשות על הנהג בכל הנוגע למהירות תגובתו למתרחש מסביבו במהלך הנסיעה, וכפועל יוצא מכך, הוא עלול למצוא את עצמו מעורב בתאונת דרכים.
לעניין הדברים האמורים נמצא כי 3 שניות של היסח דעת ואתם עלולים למצוא את עצמכם מעורבים בתאונת דרכים.
מה קובע החוק בנוגע לשימוש בנייד בזמן נהיגה?
בתקנות התעבורה נקבע כי כל עוד הרכב נמצא בתנועה, על הנוהג בו חל איסור לאחוז או להשתמש בטלפון נייד או טלפון קבוע, אלא רק באמצעות דיבורית. כמו כן, חל איסור לשלוח או לקרוא SMS.
המפר זאת עובר עבירה פלילית שהעונש בגינה הוא קנס של 1000 שקלים + 8 נקודות.
האם שימוש באוזנייה מותר בזמן נהיגה?
תקנה 169 לפקודת התעבורה, נקבע איסור שימוש באוזניות בעת נהיגה או בעת הליכה בכביש, פרט לאוזניות של מכשיר שמיעה רפואי. יחד עם זאת, בהמ"ש העליון קבע כי שימוש באוזניה אחת המוצמדת לאוזן לא מהווה עבירה.
שאלת השאלות האם עמידה ברמזור מותר להשתמש בנייד?
לשון החוק קבועת איסור שימוש בטלפון כאשר הרכב "בתנועה", נהגים רבים עושים שימוש בנייד בעת עמידה ברמזור אדום.
מה פסק ביהמ"ש בסוגיה?
הפסיקה איננה חד משמעית בנושא זה
ביהמ"ש פסק בתיקים רבים כי, רכב העומד ברמזור אדום עונה על ההגדרת היותו "בתנועה" עקב הימצאותו של הרכב בציר תנועה שוטף ולכן על נוהג הרכב חל איסור להחזיק בנייד או להשתמש בו ללא דיבורית.
עם זאת ישנה פסיקה המאשרת שימוש בנייד בעת עצירה כדוגמה בעת המתנה ברמזור אדום, היות והחוק איננו אוסר מענה לשיחה כאשר הרכב לא נמצא בתנועה.
קיבלתם דו"ח בגין שימוש בטלפון סלולרי?
משרדנו מספק ייעוץ וייצוג משפטי לנאשמים המואשמים בעבירות תנועה חצורך מחיקת נקודות.
במידה וביצעתם את העבירה בעודכם ממתינים ברמזור יש על מה להלחם, שכן הפסיקה איננה חד משמעית בנושא.
למאמר המלא בנושא דיבור בסלולאר ונהיגה לחץ כאן
עמית קדם- משרד עורכידין תעבורה