Getting your Trinity Audio player ready...
|
הרפורמה בתכנון, רישוי ובנייה הינה אחת הרפורמות הסטטוטוריות המקיפות והמשמעותיות ביותר בתולדות מדינת ישראל, שבמרכזה שינוי החקיקה משנת 1965.
מטרתה בכל הנוגע לתכנון ובנייה, הייתה ועודנה לייעל, לשפר, לפשט ולקצר את ההליכים הבירוקרטיים בתחומים אלו, כאשר הליכי הרישוי נמשכו פרקי זמן ארוכים מדי.
הרפורמה מהווה המשך ישיר ומימוש מובהק של מסקנות דו"ח זילר לאחר אסון וורסאי והחלטת ממשלה בנושא משנת 2006, שקראו לקדם הליכים שיביאו לשיפור מהותי של איכות בנייה במדינת ישראל תוך ייעול, קיצור ופישוט ההליכים לקראת פיתוח תרבות בנייה בישראל.
בעשור האחרון חלו מס' רפורמות משמעותיות בתחום התכנון והבנייה;
תיקון 84 לחוק התכנון והבניה שנכנס לתוקף, ביום 01/05/2009, הביא לשינוי מהותי בכל הנוגע להליכי הבירור וההשגה על שומת היטל השבחה.
תיקון 101 לחוק התכנון והבניה משנת 2014 הידוע בכיניו "רפורמת המרפסות" כאשר מליאת הכנסת אישרה את תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, כאשר השינויים המרכזיים בחוק הם בכל לייעול ושיפור הליכי הרישוי, הגדלת הסמכויות לוועדות המקומיות, הגברת השקיפות של עבודת מוסדות התכנון, פטור מהיתר בנייה ורישוי מקוון ומכוני בקרה כל זה מבלי לפגוע בטיב הבנייה ואיכותה.
תיקון 116 לחוק התכנון והבניה (תיקון 116), התשע"ז-2017, אשר עניינו פיקוח, אכיפה ועונשין בתחום עבירות התכנון והבניה. החוק מתקן למעשה את פרק האכיפה והעונשין בחוק התכנון והבנייה עצמו, ומבצע תיקונים במספר חוקים נוספים, באופן שיביא להגברת האכיפה בעבירות תכנון ובנייה. נדבך מרכזי בחוק הוא הגברת הסנקציות שניתן להטיל על המפר את הוראות חוק התכנון והבניה, בעיקר בדרך של החמרת הענישה והחמרה ניכרת של הענישה הכלכלית.
תיקון 126 לחוק משנת 2018, אשר עוסק בהטלת היטל השבחה לנכס. התיקון קובע, בין היתר, כי אישור תוכנית בניין עיר כוללנית, שהיתר בניה מכוחה כפוף לאישור תוכנית בניין עיר מפורטת, לא יהווה בשלב הראשון עילה להטלת היטל השבחה, גם אם התוכנית הכוללנית אכן יצרה עילה להשבחת הנכס. התיקון קובע, כי החיוב בהיטל השבחה יידחה ויתווסף להשבחה בעת אישור התוכנית המפורטת.