ראשית נעשה מעט סדר ונבהיר כי, ישנו שוני מהותי בלשון החוק בדבר הסעת נוסעים מעל המותר ברכב פרטי אל מול הסעת נוסעים מעל המותר כאשר עסקינן בהסעה בשכר.
תקנה 84 (ב') לתקנות התעבורה מונה את סוגי כלי הרכב השונים ומספר הנוסעים המרבי המותר להסעה, לפניכם סוגי הרכבים השכיחים הנעים בכבישי ישראל כלשון התקנה.
סוג הרכב |
מספר נוסעים מרבי
|
אוטובוס זעיר |
כפי שצוין ברישיון הרכב |
רכב נוסעים פרטי ורכב פרטי דו- שימושי |
כמספר החגורות ברכב, ברכב הפטור מהתקנת חגורות בטיחות כמספר המקומות הישיבה ברכב
|
רכב חשמלי |
כפי שצוין ברישיון הרכב |
רכב מסחרי אחוד שמשקלו הכולל המותר עד 3,500 ק"ג |
8 נוסעים מלבד הנהג זולת אם ברישיון הרכב צוין פחות ואם ביום 28 בפברואר 1993, היה לו, ברישיונו, היתר להסיע יותר מ-8 נוסעים מלבד הנהג – לפי הקבוע ברישיונו |
רכב מסחרי אחוד שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג |
8 נוסעים מלבד הנהג זולת אם ברישיון הרכב צוין פחות ואם ביום 28 בפברואר 1993, היה לו, ברישיונו, היתר להסיע יותר מ-8 נוסעים מלבד הנהג – לפי הקבוע ברישיונו |
רכב מדברי |
כפי שצוין ברישיון הרכב |
רכב סיור ומונית |
כפי שצוין ברישיון הרכב |
טיולית |
כפי שצוין ברישיון הרכב |
אמבולנס |
6 נוסעים מלבד הנהג או מספר נמוך יותר שצוין ברישיון הרכב |
מה בנוגע להסעת נוסעים בשכר?
ראשית נבהיר כי הסעת נוסעם בשכר הינה הסעה בעלת אופי עסקי שמטרתה הפקת רווח, או קבלת טובות הנאה במסגרת עסק של הסעות. כאשר התנאים מצטברים – ראשית, ההסעה נועדה למטרות רווח ושנית, במסגרת עסק של הסעות.
תקנה 84א' לתקנות התעבורה מונה את התנאים להסעת נוסעים בשכר, כאשר לרכב מסוג מונית שירות הוחרגה תקנה נפרדת שמספרה 502 לתקנות התעבורה וזו לשונה.
"לא יסיע נהג המונית יותר ממספר הנוסעים שנקבע ברישיון הרכב, ואולם רשאי נהג המונית להסיע שני ילדים, שטרם מלאו להם חמש שנים, בנוסף על הנוסעים שמותר להסיע במונית לפי רישיונה, ובלבד שלא יסיע יותר מנוסע אחד במושב שליד הנהג".
דהיינו ככלל נהג מונית השירות רשאי להסיע נוסעים ברכב בהתאם למצוין ברישיון הרכב, עם זאת ראשי להסיע שני ילדים מתחת לגיל חמש שנים בנוסף על הנוסעים המותרים להסעה במונית לפי רישיון הרכב.
הסעת נוסעים מעל המותר, טווח ענישה בבית משפט לתעבורה
ראשית נבהיר כי הסעת נוסעים בשכר מעל המותר מנויה בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה ומקנה לקצין משטרה הסמכות להורות על השבתת הרכב ורישיון הנהיגה של הנהג לפרק זמן של 30 ימים (פסילה והשבתה מנהלית), כמו כן עבירה זו מקנה לנהג דו"ח מסוג הזמנה לדין.
מאידך הסעת נוסעים מעל המותר שלא בשכר (תקנה 84 ב' לתקנות התעבורה) או לחלופין הסעת נוסעים בשכר כאשר נהג הרכב אינו מורשה לעשות כן תוביל אף היא לדו"ח מסוג הזמנה לדין עם זאת עבירה זו לא מקנה לקצין הסמכות להורות על השבתת הרכב ופסילת רישיון הנהיגה של הנהג, עם זאת חשוב לדעת כי לכתב אישום זה בדר"כ מתווסף אישום נוסף בדמות "נהיגה בקלות ראש" בניגוד לסעיף 62(2) לפקודת התעבורה, הרשעה בסעיף זה מחייבת את היושב בדין לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג למינימום שלושה חודשי פסילה.
האם ישנו כיסוי ביטוחי במקרה תאונה?
חב' הביטוח כידוע אינן ששות לשפות נהגים כספית במקרה תאונה והלכת כמה וכמה בתאונה שבה לכאורה מיוחס לנהג אישום בדמות הסעת נוסעים מעל המותר.
סוגיה זו הגיעה עד לפתחו של בית המשפט העליון, הדן בשאלה האם הסעת נוסעים מעל המותר גורמת להחמרת הסיכון שבנהיגת הנהג המבוטח, דבר שלא ניתנה הסכמת החברה המבטחת.
ביהמ"ש העליון דחה את טענת חב' הביטוח ופסק בסוגיה זו כי, הסעת נוסעם מעל המותר לא בהכרח גורמת להחמרת סיכון הבטיחות שבנהיגה ולפיכך על חב' הביטוח לשפות את הנהג המבוטח.
לא מודבר בסוף פסוק..
לצורך הרשעה בדו"ח על עורך הדו"ח לציין במפורט על גבי הדו"ח ולערוך רישום מדויק של פרטי הנוסעים או לחלופין תיעוד חזותי אחר על מנת להוכיח את המיוחס לנאשם בכתב האישום.
כמו כן יש לצאת מנקודת הנחה כי על התביעה להציג בפני ביהמ"ש מארג ראיות שיש בהן כדי להוכיח את אשמתו של הנהג מעבר לכל ספק סביר.
כל חולשה / כרסום בקיומן של הראיות בתיק יכול להוביל בין היתר להשבת רישיון הנהיגה ורישיון הרכב עוד במהלך 30 הימים (ימי הפסילה המנהלית) ואף יכול בנסיבות מיוחדות להוביל להחזרה מאישום ואף זיכוי הנאשם בדין.
משרדנו מתמחה בייצוג בעבירות תעבורה, בפרט הסעת נוסעים בשכר ובין אם לאו.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות, התקשרו עוד היום 03-9393060 או השאירו פרטים בדף יצירת הקשר ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.